Varmt välkomna till en två-dagars neddykning i performancekonstens havsdjup på Galleri Box! Vi har ett spännande och mixat program framför oss med allt ifrån öppna framträdanden där ljud står i fokus, till effektivitetsbekämpning och individuella inre resor. Det kommer serveras mat, dryck och fikabröd och förhoppningsvis prickar vi in sommarens sista solstrålar ute på vår fina innergård! Fritt inträde.
MEDVERKANDE : Cara Tolmie, Rasmus Raphaëlle Östebro, Kanslibyrån, Pernilla Ljungkvist och deltagare från Box Summer Studio.
Schemat ser ut som följer:
Fredag 23/8 17-21
17.00 Öppning med plockmat
18.30 Cara Tolmie
20.00 Rasmus Raphaëlle Östebro
Lördag 24/8 14-17
13.00 Pernilla Ljungkvist (Förbokas, se info nedan)
14.30 Fika
15.00 Kanslibyrån
Programmet är öppet för alla, men observera att Pernilla Ljungkvists performance på lördag kräver föranmälan och har begränsat antal platser. Maila ditt namn till pljungkvist@gmail.com senast fredagen den 23/8 om du vill vara med.
Cara Tolmie
Internal Singing
Hemsida: https://caratolmie.tumblr.com/
Cara Tolmie works from within the intersections of performance, music and moving image. In her solo works she explores different ways of disrupting the affective economies revolving around ‘The Singer’ through use of the repeated and defamiliarised voice.
Collaboration is a contingent aspect of her ongoing practice both in the making of works as well as more expanded research projects. Cara has recently worked with Stine Janvin, Zoë Poluch, Kim Coleman, Will Holder, Seymour Wright, Paul Abbott in group ULAAPARC and on artistic research projects Gender of Sound with Susanna Jablonski and The Glossary of the Event with Frida Sandström and Aleksei Borisionok – both funded by Royal Institute of Art, Stockholm.
She is currently a doctoral candidate in Critical Sonic Practice at Konstfack, University of Arts, Crafts and Design, Stockholm conducting artistic research project Listening to the Displaced Vocal Body.
For this event at Gallerie BOX she will offer a new performance building upon her ongoing practice of Internal Singing. Internal Singing is a multi-sensory listening exercise characterised by peculiar vocal sounds, modest gyrations and self-requesting touch. It is a delicate balancing act, pushing back and forth over the blurry shift between interior and exterior sound, displacing her vocality towards and through parts of the body extraneous to the mouth.
Rasmus Raphaëlle Östebro
Binary mash-up
Hemsida: http://rasmusraphaelleostebro.com/
Rasmus Raphaëlle Östebros konstnärskap cirkulerar kring frågeställningar som relaterar till identitetskonstruktion, genusperformativitet, annanhet och motstånd i förhållande til cis- och heteronormativa hegemonier. Genom allvarsamt lekfulla formuleringar och exemplifieringar kring ett vidgat skådespelsbegrepp som spänner mellan och sammanfogar medvetna och omedvetna modeller för skådespel ifrågasätts föreställningar om original, vilket har gjort drag (och abstraherade strategier från konstformen) till en grundpelare i Östebros konstnärliga praktik – som ofrånkomligt balanserar på verklighetens fiktionslager medan den aktivt korsar gränser och interdisciplinärt färdas mellan olika konstnärliga sammanhang, metoder och uttryck.
Hos Galleri BOX visar Rasmus Raphaëlle Östebro performanceverket Binary mash-up – en publik koreografisk process där objekt, dofter och rörelser med tydligt genuskodade attribut utforskas genom repetitioner, kombinationer och påståenden med förhoppningar om att skapa möjligheter för nyupptäckter och nyformuleringar.
Kanslibyrån
Demonstration av nya hjälpmedel från Kanslibyrån
Hemsida: http://www.kanslibyran.se/
Kanslibyrån har i mer än ett decennium bekämpat effektivitet och produktivitet på den offentliga arenan. Under våren 2019 har byrån tagit fram en uppsättning nya hjälpmedel, föremål ämnade att på ett handfast sätt hjälpa till i kampen mot rationalisering och mätbarhet. Med avstamp i vardagliga frågeställningar kring jobb, familj, ekonomi, relationer, bemötanden etc. försöker byrån att ge konkret stöd i hur destruktiva normer och invanda konventioner kan motverkas. Hjälpmedlen är framtagna genom en noggrann process där olika komponenter sakta har sammanfogats för att ge rätt taktila och mentala kvalitéer. Under förevisningen på Galleri Box närvarar byråns båda medlemmar Per-Arne Sträng och John Huntington.
Pernilla Ljungkvist
Problem med anpassning till övergångar i livscykeln
Hemsida: pernillaljungkvist.se
Problem med anpassning till övergångar i livscykeln är en del av det större projektet So Hung Motherfucker där konstnären Pernilla Ljungkvist utforskar individanpassade upplevelser. Performance som sker inuti snarare än framför; det ultimata konstrummet. Genom att utgå från individens personliga ingång och frågeställningar blir ett performance på så vis en högst personlig upplevelse. Vad händer med performance när man placerar den inuti publiken? Vilka upplevelser skapas när publiken inte längre befinner sig som betraktare utan i själva verket är både scenen, aktör och publik? So Hung betyder ungefär ”Jag är oändligheten” på sanskrit.
Välkommen att ta del av ett performance där du som deltagare ges möjligheten att uppleva det ultimata konstverket – ditt inre.
I slutet av 2018 får jag en spännande diagnos, ”Problem med anpassning till övergångar i livscykeln”. När jag läser den i min journal tycker jag nästan den låter vacker; lite exotisk.
Men framförallt tycker jag att den låter som titeln på mitt nästa verk, det jag inte visste fanns än.
När jag får den där diagnosen tänker jag, att har inte alla den ibland? Är det inte det som är den innersta definitionen av att leva, att man måste hamna fel för att hamna rätt?
Sommaren 2018, efter min soloutställning ”Pernilla Ljungkvist/The Psychic Artist – Det Ultimata” på Boy Konsthall, funderar jag på vad nästa projekt ska bli för mig. Men så hamnar jag på akuten istället, en graviditet som växer i äggledaren och får behandlas med cellgifter.
Och så får jag den där diagnosen, den där exotiska.
När sorgen börjar lägga sig tänker jag att det kanske var meningen, det kanske skulle bli det här projektet istället? Psykologen jag pratar med säger att det finns en fara med att tänka ”magiskt”, att leta efter meningar med allt som händer.
Men så ger hon mig ändå den där diagnosen, den mest magiska av de alla.
Den som kommer bli ett helt fantastiskt konstverk.
”Pernilla Ljungkvists arbete har inget med illusioner att göra utan handlar om att ta sig an en idé så till den grad att hon, deltagare och publik, blir idén. Hon har sedan utbildningsåren på Valand konsekvent varit en representant för ett innerligt och spirituellt uttryck genom sina performance. Ofta har hon tolkats feministiskt men det är det allmänmänskliga och i någon mån de känslor av ensamhet och smärta som vi människor delar, som träder fram allra starkast genom Pernilla Ljungkvists arbete.”
‐ Göteborgs Stads Kulturstipendium
Om medverkan:
Du deltar efter egen vilja och förmåga – vill du avbryta är det självklart helt ok när som. Dock går det inte att komma in efter att performancet har påbörjats (för att inte störa deltagare) så kom i tid. Vi kommer stå, sitta och/eller ligga. Du får gärna ta med dig något mjukt som underlag; kanske filt, yogamatta/liggunderlag, kudde att sitta på eller vad du själv vill ha. Det kommer att finnas några liggunderlag till låns. Tid ca. 60 minuter. Deltagande i mån av plats.
”Det var en sådan stark upplevelse. Det lilla och det intima skapade saker i mig som fortfarande vibrerar. Som ett eko i hjärtat. Tack för detta och jag hoppas du väljer att göra mer med det här projektet!”
– Deltagare från Pernilla Ljungkvist/The Psychic Artist – Det Ultimata