Utsikterna

Vanja Sandell Billström

Söndag 12/2 kl 14:00 – Konstnärssamtal med Karin Sandberg och Vanja Sandell Billström

Nu i helgen är det sista chansen att se videoverket Utsikterna av Vanja Sandell Billström på Galleri Box. I anslutning till detta bjuder vi in till ett samtal mellan Vanja Sandell Billström och konstnären Karin Sandberg, på söndag den 12:e februari kl. 14:00. Välkomna!

 

Karin Sandberg, konstnär och musiker, med examen från Akademi Valand och Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam. I sitt arbete intresserar hon sig för de identiteter och berättelser som har marginaliserats, historiskt och i nutid. Som medium använder hon ofta sin egen eller andras röster som ett sätt att bjuda in åskådaren till verk ofta skapade utifrån en specifik plats.

http://karinsandberg.com

Vanja Sandell Billström, arbetar som konstnär och filmare och 2014 tog hon masterexamen från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. I sina sina arbeten har hon ofta tagit avstamp i reflektioner kring vad som utspelar sig i en kameras närvaro. Tidigare har hon bland annat ställt ut på Göteborgs konsthall, Supermarket Art Fair och Verkstad konsthall. Filmen Fotografen nominerades till både en Guldbagge för bästa kortfilm och till Startsladden på Göteborgs Filmfestival

http://vanjasandell.se/sv/

 

UTSIKTERNA

Vanja Sandell Billström

[I’m] a flâneuse who never leaves her apartment.

/ Moyra Davey

Notiser från arbetsbok:

– I sin film ”Notes on Blue” (2015) vandrar Moyra Davey runt i sin lägenhet med ett headset i örat. Filmen är ett svar på Derek Jarmans film ”Blue” (1993) och på sin vandring runt om i lägenheten läser hon upp sin personliga essä som kretsar kring olika berättelser om blindhet och färger. Davey medger i en intervju att hon förvisso spenderar mycket tid utanför sin lägenhet men att hemmet har blivit en tillflyktsort där hon upplever den kontroll och frihet som hon eftersträvar när hon spelar in sina filmer.

– På Museo del Prados och The National Gallerys hemsidor zoomar jag in på högupplösta bilder på renässansmålningar, som Dürers självporträtt och olika varianter på Maria Bebådelse. Alla innehåller de ett fönster med utsikten över ett landskap. I samband med att fönster blev allt vanligare under renässansen fick de allt oftare ta plats i målningar från samma period. Ibland anas bara en detalj som körsbärsträdet i Makarna Arnolfinis trolovning, men ofta är det ett milsvitt landskap med många detaljer som breder ut sig. Kanske förebådar det ett landskapsmåleri som tog plats ett par hundra år senare?

– I sin avhandling ”Framed: The Interior Woman Artist-Observer in Modernity” drar Rebecca Anne Gershenson Smith paralleller mellan modernistiska arkitekter som Le Corbusier och feministisk litteraturvetenskap. Att fönstret är en övergångsplats med fler möjligheter till agerande än vad som vanligtvis brukar tillskrivas fönstertittaren.

– Inramade horisonter, tillplattade landskap.

– Videoinstallationen: Ett tiotal människor bjuder in publiken till sin fönsterutsikt och en berättelse om relationen till en plats. Någon är rädd att hon bara kan dra utan att känna någonting, en annan försöker ändra på en orättvisa, en tredje vill inte bli styrd av regler och en fjärde stannar helst hemma.

Vanja Sandell Billström har i sina arbeten ofta tagit avstamp i reflektioner kring vad som utspelar sig i en kameras närvaro. Hon arbetar som konstnär och filmare och 2014 tog hon masterexamen från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Tidigare har hon bland annat ställt ut på Göteborgs konsthall, Supermarket Art Fair och Verkstad konsthall. Filmen Fotografen nominerades till både en Guldbagge för bästa kortfilm och till Startsladden på Göteborgs Filmfestival.

Medverkande: Alim Farzan, Bengt Jansson, Clara Bodén, Emma Stenvall, Fadumo Hussein, Gretel Plavén, Johan Israelsson, Lucia Pagano, Luisa Norrman, Magnus Söderström, Martina Norrman, Robert Björklund, Sofia Lindqvist, Ted Olsson och Vanja Sandell Billström.