Utställningstiteln är hämtad från rollfiguren Micromégas i Voltaires Sci-Fi novell med samma namn, och berättelsen har genom arbetsprocessen tjänat som en språngbräda för utställningen. I novellen reser en Saturnian och en Sirian genom vintergatan och landar till slut på jorden. Berättelsen genomsyras av skev kommunikation, förskjutna perspektiv och en blandad ödmjukhet inför tillkortkommanden och brister hos invånarna på galaxens olika planeter.
I Wallgrens konstnärskap finns en fascination för koder, kommunikation, spår och tid – en relation till synestesi och ett översättade av ljud till bild och vice versa. I arbetet använder hon sig av teckning och ljud, ofta i nära relation till varandra där gränsen mellan teckning och ljud är på väg att suddas ut.
Till utställningen på Galleri Box har Wallgren arbetat med broderier, teckningar och en ljudinstallation. Kodteckningarna är inte så annorlunda från musikaliska noter där en bild kommunicerar ljudet genom tystnad. Genom att skapa visuella koder blir verken både bild och text på samma gång. När man ser dem, ser man två lager samtdigt. Ljudinstallationen ”Communication Blackout” fungerar som en motpol till de fysiska verken i utställningsrummet. I relationen till kodverken som agerar både bild och text samtidigt är ljudverket det motsatta.
Installationen bygger på fenomenet Communication Blackouts vilka inträffar när rymdfärjor bryter sin omloppsbana efter avslutat uppdrag i rymden för att ta sig ner genom jordens atmosfär. Radiokommunikationen med stationer på marken bryts helt. Detta är samtidigt den mest kritiska tidpunkten på hela uppdraget och den tystnad som uppstår är intentiv. Där är en brist på hörbar kommunikation, samtidigt är tystnaden fylld av det som är outtalat, okommunicerat, vilket får den intensiva tystnaden att snarare kännas som ett larm än frånvaro av ljud. I utställningen på Galleri Box myllrar ett lager av information bakom den första tysta ytan.
Sara Wallgren arbetar med teckning och ljud. I sin utställning på Galleri Box visar hon verk med utgångspunkt i ett intresse för materialets fysiska förutsättningar och ett intresse för kommunikation, koder och synestesi.
Sara är född 1981, Örebro, utbildad vid Malmö Konsthögskola och The Cooper Union School of Fine Art i New York. Nyligen genomförda utställningar: Maria Bonnier Dahlin stipendiat-utställning på Bonniers Konsthall, Trelleborgs Museum och Galleri Anna Thulin, Stockholm.
Välkommen på vernissage fredag den 6/9 kl 18-21!
© Hendrik Zeitler