Kinesisk samtidskonst – Hur ska vi gå vidare? del II

Konstnärspresentation av Lu Pingyuan och Hu Yun, CN

 

Fredag 7 oktober kl. 18.30–20.30

På fredag 7 oktober diskuterar höstens IASPIS-stipendiat Lu Pingyuan och Shanghaibaserade konstnären Hu Yun sina konstnärskap samt villkoren för att verka som konstnär i dagens Kina. Diskussionen leds av Biljana Ciric, co-curatorn på Manchester Asia Triennale 2011. Lu Pingyuan kommer senare i höst att ställa ut på Galleri Box, 19 november–18 december.

Lu Pingyuan f.1984 är utbildad på Shanghai Institute Of Design China Academy Of Art, bor och arbetar I Shanghai. Pingyuans verk har nästan alltid sitt ursprung i det vardagliga, genom minimala förändringar som han själv kallar “micro changes” söker han skapa ett nytt konstspråk och presentrara sina verk både I objectsform och performance. Lu Pinguyan har haft en mängd grupp och enskildsutställningar som inkluderar, “Autonomous breathing”in M50 Creative Space, shanghai (2010). The Youth Sale Store, Pekin finearts, Beijing (2010): The Youth Sale Store , M50 Creative Space, shanghai (2010): vanish , DDM space , shanghai (2009) : Art Economies beyond Pattern Recognition , Osage Gallery shanghai (2009) : HORNY A4 gallery Box, Gothenburg Sweden (2009): Xiaozhizuo no.8 , Zhenda MOMA (2009): Xiaozhizuo no.5 , Shopping Gallery shanghai (2008)

Hu Yun f. 1986 är utbildad på China Academy of Art och är verksam i Shanghai. Han arbetar I ett mångfald av media som inkluderar delikata teckningar och akvareller samt performance och video konst. Genom att interagera och utforska sin omgivning – ofta med humor söker Yun att dokumentera vardagslivet och olika naturfenomen ihopp om att etablera dialog med naturen. Nylighen hade han sin första enskildsutställning på Magician Space, Beijing, Kina och han har medverkat I ett flertal grupputställningar som Gallery Group Show, OV Gallery, Shanghai (2010); The Hand That Draws By Itself, 18 Gallery, Shanghai (2009); KAT A4, Gallery Box, Gothenburg (2009); PINK is the New Red, Triangle Gallery, London (2008). Under hösten 2010 spendreade han 2 månader på ett sammarbets artist-in-residency mellan Gasworks och V&A museum i London.

Serbiskan Biljana Ciric är en oberoende curator och skribent som sedan många år är bosatt i Shanghai. Hon har tidigare bl a arbetat på Shanghai Duolun Museum of Modern Art och co-curerat den kinesiska delen av Singaporebiennalen 2006. Hennes pågående projekt Migration Addicts var del av Venedigbiennalen 2007 och Shenzhen/Hong Kong Bi-city Biennial of Urbanism and Architecture. Bland hennes utställningar märks Strategies from Within – Contemporary Art Practices in Vietnam and Cambodia och en omfattande retrospektiv med Yoko Ono, båda på Ke Center for Contemporary Art, Guangdong Museum of Art. Hon var vidare curator för det offentliga konstprojektet intrude 366, 2008, och curerade 2009 History in Making: Shanghai 1979–2009: 30 Years Retrospective of Shanghai Contemporary Culture. Hennes senaste projekt är Contemporaneity – Contemporary Art of Indonesia på Shanghais MoCA, samt Body as a Museum som visades på Tensta konsthall vintern 2010-11. Hon initierade projektet Taking the Stage Over, en årslång undersökning relaterad till performativa aspekter inom konsten, som presenterar verk av bl a Bestue Vives, Tino Sehgal och Antti Laitinen. Hon är co-curator för Asia Triennial Manchester 2011. Biljana Ciric skriver regelbundet för ett flertal publikationer, bl a Yi Shu Journal, Flash Art och medverkar i det förra numret av Paletten.

Galleri Box is a member in Konstfrämjandet, supported by Göteborgs Stads Kultur, Statens Kulturråd and the presentation is supported by IASPIS