Release Paletten

Palettens chefredaktör Sophie Allgårdh introducerar temanumret Konst och kontrovers. Konstnärerna Pär Darell och Josefina Posch berättar om utställningen Kåt A4, som invigdes på Galleri Box i somras och som nu vandrat vidare till Paletten. Detta följs av ett öppet samtal om konst, censur och provokation. Missa inte specialerbjudanden på prenumeration och lösnummer under kvällen.

Om Paletten nr 3 2009: Konst och kontrovers

Konst och kontrovers diskuterar den turbulenta konstvåren ur ett djupare perspektiv. Konstnären Grant Watkins sätter in Nugs Territorial Pissing i en performancetradition och Kungliga konsthögskolans rektor Måns Wrange reflekterar över konstskandalens juridik, etik och politik. Love Antell gestaltar rättegången mot Anna Odell som en vildvuxen sommaräng där huvudaktörerna slår sig fram bland snåren. De tre teckningarna är specialkomponerade för Paletten.

Censuren har inte ett entydigt ansikte. Den är undflyende och hal. Ett underjordiskt galleri blev lösningen för svensk-iranska konstnären Mandana Moghaddam när hon skulle ställa ut i Teheran. Konstverket Sara´s Paradise fick klartecken av Kulturministeriet, men Moghaddam förbjöds berätta om tankarna kring verket i en broschyr.

Vi föreställer oss gärna att det finns en objektiv lagstiftning, men rättssystemet påverkas av estetiska och politiska konjunkturer. Maria Lantz tar sig an konstnärsduon Simkas polisanmälda verk på skärgårdsön Landsort. Här krockar ett radikalt konstnärligt uttryck
med en önskan om att bevara naturens särart. Striden står lika mycket mellan olika konstuppfattningar som mellan olika natursyn.

Möt också graffiti och gatukonst på blodigt allvar i Oaxaca i sydvästra Mexiko. Cia Erander och Meri Mononen uppmärksammar vittnesmål om tortyr och övergrepp.

I Palettens snart 70-åriga tradition ingår att samarbeta med konstnärer och varje exemplar av detta Palettennummer innehåller en reproduktion av ett konstverk från utställningen Kåt A4.

www.paletten.net